Visste du at forskning viser at om rytteren ikke klarer å bruke kjernemuskulaturen sin, så klarer ikke hesten det heller? (1)

 

Kjernemuskulaturen omfatter musklene fra bekkenet og opp til ribbeina både foran på magen, på siden og på hver sin side av ryggsøylen i korsryggen. Den består av flere lag som fungerer i et samspill som endrer seg etter hva vi gjør.

 

Jobben til kjernemuskulaturen er å stabilisere kjernen av kroppen slik at armer og bein kan bevege seg fritt, sterkere og mer effektivt. Den beskytter korsryggen din, avlaster skuldre, nakke og ryggmuskulatur

Veldig mange klarer å aktivere mye av kjernen, men ikke til det punktet hvor de klarer å slappe av og puste samtidig, dette er veldig viktig å få til for ryttere da ridning krever mye statisk (langvarig aktivering) av kjernemuskulaturen, og da er det enda viktigere å ha god kontroll.

 

 

Bedre fungerende mage

Bedre pust - reduserer stress og angst

Sparer energi

 

Tegn til en kjernemuskulatur som ikke brukes aktivt:

Sliten følelse i korsryggen av å sitte/stå/trene

Pusting med brystet

Anspente skuldre

Tydelige fremre nedre ribbein

Stram hofteleddsbøyer

Svai korsrygg

Søk