Søk
  • Martine Audsen

Kjernen er stjernen!

Oppdatert: mai 24

Visste du at forskning viser at om rytteren ikke klarer å bruke kjernemuskulaturen sin, så klarer ikke hesten det heller? (1)

Kjernemuskulaturen:

Bekkenbunnsmuskulatur Musklene fra bekkenet og opp til ribbeina

Flere lag som fungerer sammen, og endrer seg etter bevegelser.


Oppgave:

Stabilisere kroppen slik at armer og bein kan bevege seg friere, sterkere og mer effektivt. Den beskytter korsryggen din, avlaster skuldre, nakke og ryggmuskulatur


Burde ikke dette funke av seg selv?

Veldig mange klarer å aktivere mye av kjernen, men få klarer å holde den over tid, slappe av og puste samtidig, dette er nøkkelen. Mange bruker større, mer overfladiske muskler i magen, dette gir MER spenninger og kan gi plager over tid.


Riding og kjerne:

Ridning stiller høye krav til magemusklene, med mye statisk (langvarig aktivering) av kjernemuskulaturen, og da er det enda viktigere å ha god kontroll! I tillegg blir ryttere utsatt for mange forskyvninger i tyngdepunkt og balanse, både planlagte og uplanlagte. Da er det viktig å kunne "finne musklene raskt", og ikke minst, øver du på å bli god, så blir det det!


Tegn til en kjernemuskulatur som ikke er på plass:

Sliten følelse i korsryggen av å sitte/stå/trene

Pusting "oppe i" brystet

Skulder og nakkestivhet

Tydelige fremre nedre ribbein

Stram hofteleddsbøyer

Svai korsrygg


Fordeler med godt trente kjernemuskler:

Mye enklere å ri

Du kan fokusere på hesten og beskjeder

Bedre gjennomføring av øvelser og sprangbaner

Mer kraft på hesten

Bedre halvparader og tempostyring

Mindre sliten i armer og bein (og nakke)

Færre fall




4 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Egen kroppsstyrke

Klarer du å stå stille i 90 grader knebøy med rett rygg og stram kjerne og reise deg selv helt opp igjen med lår og sete uten å svaie eller miste kontroll? Vi har alle våre svakheter og sideulikheter.