Søk
  • Martine Audsen

Kjernen er stjernen!

Oppdatert: april 29

Visste du at forskning viser at om rytteren ikke klarer å bruke kjernemuskulaturen sin, så klarer ikke hesten det heller? (1)


Kjernemuskulaturen omfatter musklene fra bekkenet og opp til ribbeina både foran på magen, på siden og på hver sin side av ryggsøylen i korsryggen. Den består av flere lag som fungerer i et samspill som endrer seg etter hva vi gjør.


Jobben til kjernemuskulaturen er å stabilisere kroppen slik at armer og bein kan bevege seg fritt, sterkere og mer effektivt. Den beskytter korsryggen din, avlaster skuldre, nakke og ryggmuskulatur


Veldig mange klarer å aktivere mye av kjernen, men få klarer å holde den, slappe av og puste samtidig, dette er veldig viktig å få til for ryttere da ridning er en veldig krevende sport med mye statisk (langvarig aktivering) av kjernemuskulaturen, og da er det enda viktigere å ha god kontroll!


Tegn til en kjernemuskulatur som ikke er på plass:

Sliten følelse i korsryggen av å sitte/stå/trene

Pusting "oppe i" brystet

Skulder og nakkestivhet

Tydelige fremre nedre ribbein

Stram hofteleddsbøyer

Svai korsrygg


Fordeler med godt trente kjernemuskler:

Mye enklere å ri

Du kan fokusere på hesten og beskjeder

Bedre gjennomføring av øvelser og sprangbaner

Mer kraft på hesten

Bedre halvparader og tempostyring

Mindre sliten i armer og bein (og nakke)

Færre fall



2 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Egen kroppsstyrke

Klarer du å stå stille i 90 grader knebøy med rett rygg og stram kjerne og reise deg selv helt opp igjen med lår og sete uten å svaie eller miste kontroll? Vi har alle våre svakheter og sideulikheter.