Søk
  • Martine Audsen

Egen kroppsstyrke

Oppdatert: april 29

Klarer du å stå stille i 90 grader knebøy med rett rygg og stram kjerne og reise deg selv helt opp igjen med lår og sete uten å svaie eller miste kontroll?


Vi har alle våre svakheter og sideulikheter. Dette gir i kompensering et annet sted når man stiller krav til kroppen. Oftest påvirker det vår sits og i hestens bevegelse eller bæring. Eksempelet over gjør vi hver dag når vi setter og reiser oss, men også i stor grad i lettridning. Her er vi i kjempegod posisjon for å styre hestens tempo, men også i stor risiko for å forstyrre takt og energi. Mange som trener knebøy opplever at de svaier korsryggen, faller fremover eller bakover, dytter mer med ett bein, eller bare får tak i en side. Mange får ikke til å gjøre en knebøy. Og det er ikke noe annerledes hos ryttere når vi rir lettridning eller reiser oss opp over et hinder. Ofte synes det da gjennom at hesten lander i feil galopp, salen sklir, eller hesten får vondt i rygg/nakke.


Går du alltid ned på ett spesifikt bein for å plukke opp noe, setter du alltid ett bein først når du skal reise deg opp fra stol eller gulv? Da er dette sannsynligvis det beinet og bekkenet du har mest kontroll på. Et lite enkelt tips er å forsøke å bytte bein, eller å starte med knebøy og ha dette i bakhodet :)


1 visning0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Kjernen er stjernen!

Visste du at forskning viser at om rytteren ikke klarer å bruke kjernemuskulaturen sin, så klarer ikke hesten det heller? (1) Kjernemuskulaturen omfatter musklene fra bekkenet og opp til ribbeina både